Thursday, July 3, 2014

Το πληρεξούσιο ισχύει όσο ζει ο εντολέας

Το πληρεξούσιο είναι ένα νομικό έγγραφο που παρέχει λύσεις στις περιπτώσεις συντάξεως πλήθους νομικών πράξεων ή δικαστικών ενεργειών, όταν εκείνος που πρέπει να υπογράψει δεν μπορεί να βρίσκεται στον τόπο όπου πρέπει να υπογραφεί ένα έγγραφο ή να συζητηθεί μία υπόθεση στο δικαστήριο. Εκείνος που βρίσκεται σε άλλη πόλη ή σε άλλη χώρα, ή εκείνος που δεν μπορεί να παραστεί αυτοπροσώπως σε συμβολαιογράφο, στην εφορία, στο δικαστήριο κλπ. για λόγους επαγγελματικούς, υγείας ή άλλους, δύναται να υπογράψει πληρεξούσιο ή εξουσιοδότηση, ώστε κάποιο άλλο πρόσωπο, στο οποίο έχει πλήρη εμπιστοσύνη, να εργήσει την πράξη για λογαριασμό του. Για σοβαρές νομικές πράξεις, όπως κάθε δικαιοπραξία που αφορά ακίνητα, για παράσταση στον Άρειο Πάγο ή στο Συμβούλιο της Επικρατείας και σε περιπτώσεις λύσεως γάμου (αγωγή διαζυγίου), απαιτείται πληρεξούσιο που έχει συνταχθεί σε συμβολαιογράφο στην Ελλάδα, ή στο Προξενείο της Ελλάδος σε ξένη χώρα, ή σε συμβολαιογράφο άλλης χώρας, εφόσος έχει την επικύρωση της Χάγης (Αποστίλη), όταν αυτό απαιτείται, ή την επικύρωση του Προξενείου της Ελλάδος, εάν η ξένη χώρα δεν έχει κυρώσει την σύμβαση της Χάγης. Κάποιες άλλες φορές, πληρεξουσιότητα δίδεται με απλή εξουσιοδότηση, που υπογράφει ο εξουσιοδοτών στο ΚΕΠ, στο Αστυνομικό Τμήμα, στο Προξενείο ή σε δημόσια αρχή που βεβαιώνει το γνήσιο της υπογραφής. Η ισχύς του ειδικού πληρεξουσίου θεωρητικώς δεν λήγει, παρά μόνο με την ανάκλησή του ή τον θάνατο του εντολέως. Μετά τον θάνατο του εντολέως το πληρεξούσιο παύει να ισχύει. Γι' αυτό και κατά την υπογραφή της νομικής πράξεως από τον πληρεξούσιο στο όνομα του εντολέως, ο πληρεξούσιος συνήθως καλείται να δηλώσει εγγράφως ότι το πληρεξούσιο δυνάμει του οποίου ενεργεί δεν έχει ανακληθεί και ότι είναι σε ισχύ. Εάν ο πληρεξούσιος γνωρίζει ότι εκείνος που του έχει χορηγήσει την πληρεξουσιότητα έχει αποβιώσει θα πρέπει να απόσχει από την υπογραφή οιασδήποτε πράξεως και να το δηλώσει σε εκείνον που πρόκειται να κάνει χρήση του πληρεξουσίου. Εξαίρεση αποτελεί η περίπτωση στην οποία το πληρεξούσιο που υπεγράφη περιλαμβάνει και ρητή διάταξη ότι θα ισχύει και μετά τον θάνατο του εντολέως. Θεωρητικώς, ο νόμος προβλέπει τέτοια δυνατότητα, στην πράξη ωστόσο σπανίως γίνεται χρήση αυτής, δεδομένου ότι μετά τον θάνατο εκείνου που υπέγραψε το πληρεξούσιο (εντολέας), δημιουργούνται εύλογες και σοβαρές αμφιβολίες περί του κύρους της πληρεξουσιότητος και σπανίως θα βρεθεί συμβολαιογράφος, δικαστήριο ή δημόσια αργή που θα δεχθεί πληρεξούσιο, σε χρόνο που ο εντολέας δεν βρίσκεται πλέον στην ζωή. Στην υπ' αριθ. 1241/2012 απόφασή του ο Άρειος Πάγος ανήρεσε απόφαση του Εφετείου με το σκεπτικό ότι δεν περιείχε επαρκείς αιτιολογίες για την ισχύ ή μη πληρεξουσίου που αφορούσε μεταβιβάσεις ακινήτων, μετά τον θάνατο του εντολέως. Ο Χρήστος Ηλιόπουλος είναι Δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγω, Master of Laws. www.greekadvocate.eu bm-bioxoi@otenet.gr ktimatologiolaw@yahoo.gr

2 comments:

Unknown said...

very useful, thank you

Γιάννης said...

Καλησπέρα σας .Ο πατέρας μου τον 10/2011 έκανε πληρεξουσίου στον αδερφό του και θείο μου με σκοπό την πώληση ενός εξ αδιαιρέτου αγροτεμάχιου που ανήκε και στους δυο απο το 1987.Τον 11/2015 λόγω κάποιων οικονομικών διαφορών των δύο αδερφών κλονιστηκε η πίστη του πατέρα μου προς τον αδερφό του και θείο μου με αποτέλεσμα την ανάκληση του πληρεξουσίου .Η ανάκληση ενω έγραφε για γνωστοποίηση στον αδερφό του μέσω δικαστικού επιμελητή,δεν έγινε ποτέ καθώς αμελήθηκε.Ο πατέρας μου απεβίωσε τον 5/2017 και εγώ με τον αδερφό μου και την μητέρα μου προχωρήσαμε σε αποδοχή κληρονομιάς του εξ αδιαιρέτου 50% του εν λόγω αγροτεμαχίου τον 03/2018.Τωρα προσπαθούμε να το πουλήσουμε το αγροτεμάχιο(εμείς ως κάτοχοι του εξ αδιαιρέτου 50% καθώς και ο θείος μου ως κάτοχος του υπόλοιπου εξ αδιαιρέτου ως 50%)και φοβόμαστε μη τυχόν ο θείος μου κάνει χρήση του πληρεξουσίου με ότι αυτό συνεπάγεται αρνητικά για εμάς.Απο όσα γνωρίζω το πληρεξούσιο δεν ισχύει μετα θάνατον αυτού που εδώ εντολή(πατέρας μου) για τον πληρεξούσιο.Υπάρχει πιθανότητα ο θείος μου να προχωρήσει με δόλιο έστω τροπο στην πώληση του ακινήτου με χρήση του πληρεξουσίου;;Επίσης από την στιγμή που γνωρίζει για τον θάνατο του αδερφού του είναι υποχρεωμένος βάση νόμου να καταθέσει το πληρεξουσιο σε κάποια δημόσια αρχή;Εάν αυτό δεν έχει γίνει μπορώ να τον διώξω ποινικά;Τέλος εάν δεν είχε πεθάνει ο πατέρα μου και ήταν εν ζωή σήμερα,θα μπορούσε μετά την ανάκληση του πληρεξουσίου να κάνει χρήση τού πληρεξουσίου ο θείος μου και να πουλήσει το αγροτεμάχιο από την στιγμή που δεν του γνωστοποιησαμε την ανάκληση;Πως μπορώ εγώ να είμαι 100% σίγουρος ότι δεν θα κάνει χρήση του πληρεξουσίου πλέον μετά τον θάνατο; Ευχαριστω εκ των προτέ